Hopp til hovedinnhold

Vegfinans FV359 Kaste - Stoadalen AS

Oppstart innkreving:

Tilbake til bompengeprosjekter

Priser

Velg din takstgruppe for å se riktige priser

Velg takstgruppe

Priser

BomstasjonFullprisAvtale

Hva skal vi bygge?

Prosjektet består av om lag tre kilometer ny fylkesvei mellom Kaste og Dagsrud. Et sentralt element i utbyggingen er en bru på omtrent 255 meter over Telemarkskanalen, bygget som en såkalt «fritt frambygd»-bru. I tillegg inngår en 80–90 meter lang løsmassetunnel under Skaravegen, som skal sikre god forbindelse uten å påvirke eksisterende bebyggelse og terreng unødig.

Langs traseen etableres vei i dagen med oppgraderte skjæringer, grøfter og tilpasninger til omkringliggende terreng.

På Kaste-siden er store fjellskjæringer utvidet og sikret, der rundt 30 000 kubikkmeter fjell er fjernet for å forbedre stabilitet og sikkerhet. Det bygges også nytt kryss med Romnesvegen og justeringer av sideveier, samt tiltak for trygg ferdsel for gående og syklende. Hele prosjektet gjennomføres som totalentreprise, der entreprenør har ansvar for både prosjektering og bygging.

Om prosjektet

Prosjektet fylkesvei 359 Kaste–Stoadalen ligger i Nome kommune i Telemark og omfatter bygging av en ny veitrase mellom Kaste og Dagsrud ved Ulefoss.

Hensikten er å avlaste dagens vei gjennom Stoadalen og Lanna, som er smal, svingete og har dårlig trafikksikkerhet. Eksisterende strekning er utfordrende for tunge kjøretøy og har begrenset fremkommelighet for både biltrafikk og myke trafikanter. I tillegg finnes det problemer med stabilitet og rasfare enkelte steder.

Den nye veien skal bedre trafikksikkerheten, øke fremkommeligheten og bidra til et tryggere og mer effektivt veisystem for både lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk. Prosjektet bygger på en reguleringsplan som ble vedtatt i 2016, og Stortinget godkjente finansieringsgrunnlaget våren 2021.

Finansieringen av prosjektet skjer gjennom en kombinasjon av fylkeskommunale midler og bompenger. Den totale kostnadsrammen er beregnet til rundt 447 millioner kroner.

Omtrent 183 millioner kroner av dette dekkes av bompenger, mens resten finansieres av Telemark fylkeskommune.