Vegfinans E16 Sollihøgda AS
Priser
Velg din takstgruppe for å se riktige priser
Velg takstgruppe
Priser
| Bomstasjon | Fullpris | Avtale |
|---|
Hva skal vi bygge?
Prosjektet omfatter ca. 8,4 km ny firefelts motorvei fra Bjørum i Bærum kommune til Skaret i Hole kommune, med planlagt fartsgrense rundt 100–110 km/t. Det bygges to planskilte motorveikryss som sikrer at trafikken kan gå fritt uten stopp ved sideveier og avkjørsler. I tillegg etableres to større tunneler, én på ca. 800 meter og én på ca. 3,4 kilometer, som gjør at veien kan gå under deler av terrenget og unngå de bratteste skråningene og sårbare landskap.
Det planlegges fem større bruer, hvorav enkelte har lengder opp mot 220 meter, som krysser daler og eksisterende veglinjer. Massearbeidet blir omfattende: ca. 3 millioner kubikkmeter masse skal flyttes, noe som krever betydelige sprengnings- og fyllingsarbeider.
Den eksisterende veistrekningen for dagens E16 skal omklassifiseres til lokalvei, og langs denne legges det til rette for gang- og sykkelvei for å bedre forholdene for myke trafikanter. Arbeidet inkluderer også omfattende tekniske installasjoner som tunnelbelysning, nødstasjoner, fjernovervåking i tunneler, samt ryddearbeider, riggplasser og tilrettelegging for trafikksikring under anleggsperioden. Terrengtilpasningen er krevende da strekningen ligger delvis i bratt og skrånende terreng med fjellskjæringer, noe som gjør anleggsfasen teknisk utfordrende.
Ønsker du flere detaljer om bompengeprosjektet?
Utvikling og tall
Utforsk flere tall og statistikkOm prosjektet
Prosjektet E16 Bjørum–Skaret går fra Bjørum i Bærum kommune til Skaret i Hole kommune og omfatter bygging av omtrent 8,4 kilometer ny motorvei. Veien bygges som firefelts motorvei med planlagt fartsgrense rundt 100 km/t. Utbyggingen inkluderer to tunneler på henholdsvis ca. 800 meter og ca. 3,4 kilometer, samt flere bruer, hvor noen er over 200 meter lange.
Dagens E16 vil etter ferdigstillelse bli omgjort til lokalvei, og det etableres gang- og sykkelvei på deler av strekningen. Hensikten med prosjektet er å bedre trafikksikkerheten, øke kapasiteten og redusere reisetiden mellom Oslo-området og Øvre Buskerud og videre vestover.
Prosjektet finansieres av en kombinasjon av statlige midler og bompenger, med en kostnadsramme på om lag 9 milliarder kroner. Prosjektet inngår som en prioritert del av den nasjonale transportplanen.
Byggherre er Statens vegvesen, og prosjektet gjennomføres som totalentreprise. Hovedentreprenør er Skanska Norge AS, som står for både detaljprosjektering og bygging. Arbeidet startet i 2020.